Als doorbraak manager weet ik als geen ander hoe het in zijn werk gaat en wat erbij komt kijken. Veel mensen zijn nog niet bekend met de term doorbraak management, ik zal aan de hand van mijn ervaring en voorbeelden uitleggen wat deze term inhoud.
Bij een van mijn opdrachtgevers werd ik gevraagd om een operationele afdeling te managen omdat er een latende manager was. Vele zeiden succes met een cynische ondertoon en toch geloofde ik zelf in mijn kunnen en ervaring die mij niet in de steek lieten. Het was een groep van ruim 30 medewerkers die allemaal wel een vooroordeel hadden, of een afwachtende houding daar is de volgende manager. Als eerste heb ik de groep bij elkaar geroepen en mijzelf geïntroduceerd, wie ben ik, wat is mijn ambitie, missie, visie, wat mijn roze wolk was en hoe ik dit wilde aanpakken. Deze sessie gaf veel mensen al een andere kijk op de wereld dan ze gewend waren. Dan krijg de opmerking eerst zien en dan beloven. Vanaf dit moment wist ik dat ik een proces in beweging had gezet bij iedereen en er nu een vervolg aan moest geven om het succesvol te maken.
Met de juiste content kun je mensen enthousiasmeren en motiveren, waarbij het van groot belang is dat ze zich gehoord en gezien voelen.
- Geef ze maar de ruimte om hun idee te benoemen of om mee te denken in alles wat er speelt.
- Laat ze dingen uit proberen en fouten maken, als ze er maar van leren.
- Facilitair en coach ze door zoveel mogelijk op de vloer rond te lopen of aanwezig te zijn. Bij RCA, dagelijkse werkzaamheden, etc.
- Stel vooral veel vragen en challenge erin, waarom ze bepalen activiteiten zo doen en of dat efficiënter kan, hiermee trigger je ze en komen er allerlei excuses in de vorm JA MAAR. Welke rol kun jij hierin pakken, JA MAAR, etc.
- Wees altijd bereikbaar voor ze, ondersteun hun bij vragen, hoe zie jij het jij bent de expert, wat adviseer je mij, etc.
Uiteindelijk zag ik naar een maand een grote groep medewerkers langzaam een team worden, dit geeft zo’n goede flow voor jezelf als manager. Na drie maanden werdt ik vriendelijk verzocht om de kamer minder vaak te betreden en dat ze het nu wel zelf kunnen en organiseerde. En dan gaan er een rilling door je lijf heen.
Doorbraak betekent:
Managers die de ideale balans tussen het managen van een prestatie doorbraak in de teams komen en het proactief managen op de resultaten worden doorbraakmanagers genoemd. Deze managers zijn in organisaties vaak op een hand te tellen, maar zijn vaak uitzonderlijk succesvol. Een echte doorbraak manager laat zich niet weerhouden door branche, bedrijfscultuur, marktomstandigheden, opdrachtgever, enzovoort.
Bovenstroom en onderstroom:
Een bovenstroom manager heeft vooral oog voor het beleid, resultaten, de targets en zijn spreadsheet of andere vormen van KPI’s, rapportages.
Een onderstroom manager let primaire op de emoties, de motivatie en de sfeer op de werkvloer. Wat nu als je dit kunt combineren in een manager
Om tot een prestatiedoorbraak in teams te komen, is niet alleen het proactief managen op resultaten nodig, maar zeker ook het ondersteunen van de bevlogenheid van medewerkers. Ik ben een manager die ten volle beseft dat jij zelf een groot verschil kunt maken in de individuele en teamprestaties van je medewerkers en managers.
Als je drempels wegneemt en tien centimeter in de goede richting beweegt, kan je team en management dit oppakken en uitbouwen tot een meter. Dit is wat ik ben een multiplier. Het in balans brengen van bovenstromen (meetbare “harde feiten”) en onderstromen (zachte “mens factor”), de essentie schuilt van het bereiken van een prestatiedoorbraak.
De oplossing zit niet in meer toezicht van bovenaf, maar in meer onderlinge uitwisseling van kennis en ervaringen, en met meer vertrouwen nieuw gedrag uitproberen.